سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادامه تحقیق و نگرش بنیادین 2

،کروی بودن زمین ،سنگ معادن ، وزن مخصوص اجسام ، آب شیرین و شور ، هواشناسی و ...پژهشها و آثار بسیار دارد.

سایر نامها و یادگارهای این ارزشمندان دانش را در انتها خواهیم آورد.

اکنون یک نمونه از کاری که میتوان با نگرش بنیادین انجام داد را خواهیم آورد. BIG-BANG این نظریه ای است که در پیدایش جهان آفرینش هم اکنون بسیار مورد توجه است. آیا براستی جهان با یک انفجار شگفت آغاز گردیده است ؟ فرض کنیم نه! پس چه بوده است؟ یک نگاه به نامهای آورده شده در دانشمندان اسلامی ایرانی بیاندازیم. بنیاد کاووشها ،محاسبات و کشفیات ایشان در نجوم و هندسه و به خصوص جبر ما را به این نکته متوجه میسازد که چرا بیشمار دانشمندانی هستند که در این راستا کار کرده اند؟ و در ادامه در می یابیم که از دانش ایشان اروپاییان چه دانشی را پی ریزی کرده اند.

یادآوری اینکه چه دانشمندان با ارزشی در اروپا (به اختصار همانند آنچه در خصوص دانشمندان اسلامی آوردیم در پایان بحث خواهد آمد ،) فعال بودند که در ابتدای سخن بطور بسیار خلاصه آمد و قصد نداریم تاریخچه دانشمندان را بیاوریم .

نکته اینجا است که گروهی بسیار از دانشمندان چینی و ایرانی و نیز اروپایی در دانشی گام نهاده بودند که بنیاد دانش امروزی را نهاده اند . اکنون در ادامه نظریه انفجار عظیم ، و با فرض اینگونه نبودن ادامه دهیم. نگرش بنیادین میتواند بگوید با رویکرد به دانش گذشتگان همه چیز بر اساس مدارهای هندسی حرکت میکرده است و دانش امروزی حتی در بخشی از نظریه انفجار عظیم، مدارهای حرکت تحلیل میشوند. اگر زمین در گردش خود بدور زمین از نقطه ای شروع و در نقطه ای دیگر گردش را تمام میکند و یا اگر الکترونها بدور هسته اتم از نقطه ای شروع و در نقطه ای دیگر یک دور گردش را پایان میدهند ، گرچه این حرکت وضعی همانند دوایر اقلیدوسی هستند اما یک دور گردش زمین ویا الکترون با تصویری در صفحه از یک نقطه مشترک شروع و خاتمه برخوردارند.( مدارهای اوربیتالی ، جای اشاره داشت که بدلیل ساده شدن گفتار از آن استفاده نکردیم)

حال یک نظریه میانی میدهیم آیا زمین هم همانند الکترونها در حرکت دوار و اقلیدوسی خود که 360 درجه را طی میکند ، حرکتی مشابه دارد؟ بعبارتی آیا زمین تنها در یک صفحه در مداری بیضوی حول خورشید میگردد یا آنکه این حرکت در یک صفحه نیست و مانند فضایی که ابر الکترونی است در مداری اقلیدوسی میگردد؟ اگر چنین باشد میتوان پاسخ را چنین بدست آورد ، ماهواره های ساخته بشر چگونه دور زمین خواهند گردید؟ و چگونه سفینه هایی که تا کنون بشر به فضا پرتاب کرده است دوباره به زمین بر میگردند؟

در بخش نظریه میانی ، پاسخ داده شد. اینطور حدس نمیزنید؟ آیا حرکت زمین با توجه به زمان گردشش دور خورشید این امکان را از ما دریغ میدارد تا بتوان تشخیص دهیم زمین چگونه مداری دارد؟

این مطلب را بعنوان یکی از پرسشهایی که تحقیق و نگرش بنیادین شرح داده در نظر بگیرید و هر کس در هر نقطه از زمین و با هر دانشی میتواند نظر خود را در این باره بگوید .آنگاه خواهیم دید که پاسخ اصلی چیست.

و اما نظریه انفجار شگفت، اگر هر چیزی که از زمانی شروع به حرکت میکند و مانند زمین و سایر ستارگان می باشد ،نمی توان گفت که آغاز پیدایش کهکشان ها با یک موسیقی بوده است و اگر چه حرکت آغاز شده ولی همانند انفجار نبوده است بلکه بازگشوده شدنی بوده است که صدای حاصل از آن نوای موسیقی بوده است. همه میدانیم که انفجار نتیجه ای مخرب دارد ،پس چگونه است این انفجار عظیم چنین نظمی را بوجود آورده است که نتیجه اش کهکشانها و زمینی است که ما بر آن زندگی داریم و بر دور محوریت خورشید میگردد؟

و چرا میگوییم نوای موسیقی ؟ برای اینکه انتهای این حرکت نیز چنانچه در همه کتب آسمانی آورده شده است با نوای ساز فرشته ای از سوی خدا خواهد بود. چنانچه آخرین کتاب آسمانی ،قرآن ؛ آنرا صور اسرافیل می نامد!

اگر نظریه مدارهایی که از نقطه ای آغاز می شوند و در آن نقطه انتهای حرکت را نشان  میدهند را بپذیرم پس آغاز پیدایش جهان نیز باید همانند پایانش همراه یک نوای موسیقیایی باشد.

این هم یکی دیگر از تواناییهای "تحقیق و نگرش بنیادین " است.

پس از این نمونه به ادامه سخن می پردازیم.تا حدی نظریه پردازان را یاد کردیم ،اگرچه شناسایی نظریه پردازان بحثی نبوده که ما قصد آنرا داشته باشیم اما چگونگی ارتباط با تحقیق و نگرش بنیادین نیاز داشت تا در همین حد کم نیز بدان اشاره گردد.از سویی گذشتگان را نام بردیم و نتیجه این یادآوری این خواهد بود که هرگاه از ریشه های دانش بشری بهره ببریم ، بعبارتی بگونه ای آنرا بنیادین خواهیم یافت. حال اگر هر آنچه را که نیاز است کندوکاوی در آن داشته باشیم با این دیده بررسی کنیم ،بعبارتی نگرشی داریم که آنرا نگرش بنیادین می نامیم.

خیلی ساده است ! ؟ همینطور است ،چرا که اصل ساده انگاشتن در تحلیل هر مسئله ای از رموز موفقیت در آن مسئله است و بدین نظور نام این روش جدید "تحقیق و نگرش بنیادین "نهاده شده است.

یک نکته دیگر؛ "محقق"! چه کسی محقق یا پژوهشگر نام دارد؟ اگر شما کنجکاو در مسائل مختلف باشید و اگر پای در سرای یافتن نهید با اندوختن دانش میتوانید بگونه ای یک پژوهشگر گردید! پژوهشگران ،جمع آوری، سازماندهی ،تجزیه و تحلیل و تفسیر داده و نظرات را برای کشف مسائل ،حل مشکلات و پیش بینی را انجام می دهند. حتی اندازه گیری افکار عمومی که محققان علوم اجتماعی انجام میدهند نیز تحقیق محسوب میگردد. یک تعریف از کارهای یک تحقیق گر در غالب چهار دسته است:شرح هدف، تجزیه و تحلیل مشکل، طبقه بندی و مطالعات تطبیقی و بررسی تاریخی و یا توسعه. بی طرفی و بی نظری بسیار حیاتی خواهد بود اگر که در کار تحقیق قدم میگذاریم. آنها همچنین به بررسی نظر های پیشینیان می پردازند . از سویی پرسشنامه ها یا مصاحبه هایی انجام می دهند و آنها را مدیریت میکنند. استفاده از منابع مطالعاتی مانند کتابخانه ها ، بریده روزنامه ها ، دائره المعارف ها، قوانین ، پرونده ها ، اسناد تاریخی ، کامپیوتر (که امروزه نقشی شگرف در تحقیق را دارد) روشهای آماری و نیز آثار باستانی یا تاریخی و پیمودن راههای یافتن آنچه از گذشتگان در پس خروارها خاک نهفته است از روش های کار تحقیق کنندگان است.

هر یک از شیوه های یاد شده میتواند نمونه هایی را یادآوری کند که دانشمندان بسیاری در هر گوشه از این کره خاکی استفاده کرده اند و یک کشف جدید یا اختراعی را برای ما یادگار گذاشته باشند. یکی از این روش ها چنانچه نام بردیم پرسش و پاسخ است روشی که در "تحقیق و نگرش بنیادین " بسیار کمک خواهد بود تا به حل مسائل بپردازیم.

برای نمونه روشی را که برای ایجاد حرفه ای جدید استفاده شده است در زمان کریسمس را ارائه می دهیم.پرسش نامه هایی تهیه و بین خریدران در دوره حراج و فروش کریسمس توزیع کرده اند . پاسخ های گرد آوری شده منجر به ایجاد یک حرفه گردید که چیزی نبود جز پرسشگر تلفنی در آمارهای علوم اجتماعی!

بسیار تعریف نزدیکی بین نظریه پردازی و تحقیق است و از آن نزدیکتر تعریف نظریه پردازی به تحقیق و نگرش بنیادین است.

تحقیق و نگرش بنیادین ، در حل مشکلات بشری میتواند با استفاده از بازنگری در گذشته و تحقیق در زمان حاضر و نظریه پردازی و با استفاده از هرگونه افگاری بسیاری از نکات مبهم را روشن سازد. همچنین همانند یک ابزار برای آینده بکار رود. در حقیقت "تحقیق و نگرش بنیادین" دستآوردی است که مطالب جدیدی را به کرسی بحث کشانده از عقاید مختلف برای بهترین راهها استفاده میکند. روشی که "توفان مغزی" ارائه کرده بود در اینجا بدون حضور در یک زمان خاص همه عقاید را جمع میکند و ایده هایی که در آن ارائه خواهیم نمود خود گواه بر این رجز خوانی خواهد بود!

چگونگی کاربرد:

برای آغاز نیاز است نظرات خود را در خصوص اینکه آیا باستان شناسی در زمره کدام روش های عملی و یا تئوری است و آیا یک دسته از دسته های معرفی شده است یا خیر بیان کنید.

همچنین در خصوص تاریخچه باستان شناسی نظر دهید.

در خصوص نظریه گروه ها نیز نظر دهید، همچنانکه این نظریه از چهار شاخه کلی ، نظریه اعداد، هندسه، ریاضیات جبر کلاسیک و آنالیز رشد بهره گرفته شما هم چنین عمل کنید. یاد داشته باشیم که نظریه اعداد از 1801 میلادی توسط کارل فردریش گاوس گسترش یافت .

در این خصوص اویلر ،گالوا،آبل،لاگرانژ از اولین دانشمندان بودند و فرض اصلی را "گالوا"فرانسوی به قضیه ای بنام خود ختم کرد.

اینکه میگوییم در تحقیق و نگرش بنیادین باید از ریشه های یک موضوع آغاز و به حال و آینده تعمیمش داد اصولی ریاضی نیز در خود دارد. همچنانچه اثر جایگشتهای ریشه های یک معادله چند جمله ای است و میتوان نظریه جانشینی را سازمان داد و ریشه ها توابعی گویا از ریشه های معادلات متناظرشان هستند .

خوب دقت کنید ، بازگشت به بنیاد معادلات همانند بازنگری در تاریخ است و میتوان از آنها برای هر مسئله ای استفاده کرد.گرچه قصد ما اینجا اثبات ریاضی تحقیق و نگرش بنیادی نیست ، اما نیاز است کمی در این خصوص بحث کنیم.