سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادامه تحقیق و نگرش بنیادین

چرا بایستی تئوری ها مهم باشند نیز از مواردی است که نباید نادیده گرفت و آن دلیل مهم تغییر است.بگذارید نمونه ای بیاوریم ؛ یکی از مباحث مهم در پیشبرد اهداف وجود تناقضات است . بعبارتی هر گاه تناقضی وجود دارد تلاش میشود آن را حل کنیم . چنانچه در گذر تاریخ می بینیم از آغاز قرن هفدهم میلادی در پی هر مناقشه ای که در اروپا پیش می آید ، مسئله همگرایی و ایجاد فدراسیونی برای استقرار آرامش و یا صلح ، مطرح میگردد. وجود پارادایم ، منطقی را برای حل کردن می طلبد . بحث های زیادی نیاز داشته و کسانی که آنرا تجزیه و تحلیل نموده تا راه حلی رائه کنند .

نظریه پردازان در دوران گوناگون توانسته اند با پیش فرض هایی راه های مقابله با مسائل را در یابند. یکی از دلایل مهم ، پیروز شدن نظریه رئالیسیم ، بروز جنگ سرد بین قدرتها بود. در پی این رخداد روشی بوجود آمد که آن را "منطقه گرایی " نام میدهند. این روش تحولات دنیای توسعه یافته را بررسی کرده و شرح می دهد.

از این نمونه نتیجه میگیریم که در تغییرات وجود تناقضات و این که نیاز به راهکاری جدید وجود دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور است که در این نوشتار تلاش داریم تا پیش از آنکه همه درگیری های بشری منجر به جنگ های سرد و دیگر جنگ ها شوند و یا راه رفتن در دنیای تاریک دانش ما را محتاج معادلات پیچیده و حتی دست یافته های گوناگونی کند ، همه راهها را با چراغی روشن برای پیمودن آماده سازیم. "تحقیق و نگرش بنیادین" یک چراغ روشن در پیمودن همه راهها خواهد بود. شرط این پیمایش استفاده از تمامی امکانات است.

با این فرض پیش می رویم که مخترعین و مکاشغه کنندگان را در یک دسته و نظریه پردازان را در دسته ای دیگر قرار داده ایم،بعبارتی آنان که نداشته ای را خلق کرده یا بدست آورده اند و آنان که از داشته ها نتایجی گرفته اند ، که البته آنها نیز نکته ای جدید بوجود آورده اند.

اکنون نمونه ایی دیگر؛ می دانیم گروه های بسیاری در زمینه های گوناگون دانش در حال کار هستند.

ابر رایانه ها ، کوانتم ، نانو و... دیگران. در اینجا با توجه به واژه گروهها ،نظریه دیگری با نام "نظریه گروهها" را یادآور میگردیم. خود این نظریه از بحث های گوناگونی در دانش بهره جسته . و آنها را در دسته بندی خود با قضایای مهم در "نظریه گروهها" شناسانده است.استفاده از قضیه "لاگرانژ" ،"پونکاره"،قضیایای"کیلی"،"سیلو"،"ایزومورفیسم" "لم جردن" همگی بیان این نکته را دارد که در روش "نظریه تحقیق و نگرش بنیادین "نیز ما محتاج چنین دانشی هستیم.

در نظریه"گروهها" برای نمونه : در شیمی و بلورشناسی گروهها برای طبقه بندی ساختار بلورها و چند وجهی های منظم و تقارن های مولکولی استفاده میگردند.

نا گفته نماند که همگی راههای نظری به یکدیگر نیازمند بوده و از بسیار کسان بهره جسته اند تا یک نظریه شکل غالب به خود گیرد.

در نمونه های یاد شده ، دیدیم که نظریه ها تنها در بخش های سیاسی و یا علمی (البته خود سیاست نیز علم محسوب میشود) و عملی کاربرد دارند. اما جایگاه "تحقیق و نگرش بنیادین " کجا خواهد بود؟

خواهیم دید که هرگاه رفتارهای انسانی با کسب دانش در نردبانی باشد هر یک از علوم در دسته ای جای گرفته و نظریه ها نیز در دسته ای دیگر و در ادامه به تحقیق و نگرش بنیادین میرسیم. این مانند این است که علوم را در گروه کارشناسی و نظریه ها را نیز در این مقطع دیده و تحقیق و نگرش بنیادین را در مقطع کارشناسی ارشد.

بیاییم یک رویکرد به گذشته کنیم. تا قرن هفتم هجری مسلمین که جایگاه ویژه ای در دانش دارند ، بر اساس اینکه قرآن مجید دارای نشانه های بسیار از اسرار زمین ، آسمانها ، افلاک ، زمان حرکت زمین ، کیهان شناسی ، سنگهای آسمانی ، وسعت کهکشانها و علوم تجربی دارد ، عقیده داشتند که در آغاز نجوم و ریاضی از جانب خداوند به انسان وحی شده و به همین سبب تمدن اسلامی وارث کلیه علوم رایج در بابل،مصر ، هند ، آشور و بین النهرین شد . در این میان دانشمندان ایرانی در زمانی که اروپا در جهل و تاریکی فرو بود افتخاری شگرف در پژوهشهای خود پایه نهادند. اما باید گفت متاسفانه این کوشش ها از قرن یازدهم هجری زیر غبار سلطه نا اهلان کمرنگ گردید.

جای دارد برخی از این دانشمندان و نظریه پردازان را بترتیب و با یاد کاووشها و بازماندهایشان در اینجا بیاوریم. زیرا نیاز است تا پس از آن چگونگی ارتباط تحقیق و نگرش بنیادین را بیاوریم. پیش از آن باید گفت نگرش بنیادین بسیار بر این اصل تکیه دارد که ریشه های هر دانشی را در خود بگنجاند تا بتوان نام آنرا نگرش بنیادین نهاد.

نام آنان که در تاریخ هرگز یافت نشد و جای جای ایرن گسترده پیش از اسلام از خود آثاری نهاده اند در اینجا بسیار ارزشمند است آنان که مانند کشته شدگان در هر جنگی گمنام ماندند و در هر سرزمینی آرامگاهشان نشان از قهرمانی دارد. اینان در شوش دانیال ، تخت جمشید و بسیاری دیگر نقاط نیز دیده میشوند گرچه نام آنها هرگز مشخص نیست.

و سپس نام کسانی که اکنون مدارک مفید ایشان در موزه های معتبر جهان گویای توان دانش این مرز و بوم بوده است و هست:

اسماعیل ابن نوبخت که در سالهای 132 تا 155 شمسی می زیسته در نجوم و ستاره شناسی استاد بوده است .نقشه بوجود آوردن شهر بغداد از کارهای اوست که طبری و اسغزاری نیز در تعیین نصف النهار بغداد همراهش بودند.

ابراهیم بن حبیب الفزاری الفکی، در دوره سالهای 156 شمسی نخستین کسی بود که دوره اسلام دانش اسطرلاب شناسی را مهیا ساخت .

ابوسهل فضل بن نوبخت، منجم و مترجم زبانهای پهلوی بود. نام او در واقع خرشاذماه خسرو ابهشاد بود .در دوره 194 شمسی میزیسته.

ابو عبداله محمد بن موسی خوارزمی ، در پیش از سال 229 شمسی در گذشته است. نخستین کسی است که دانش جبر را کشف کرد .دانشمندان اروپایی بعدها کتاب او را که بزبان لاتین دست بدست گردانیدند نام اورا الخوریسم یا Algorism   دانسته و کتاب او با نام لگاریتم را چاپ کردند. به افتخار این مرد نیمه نخست قرن نهم میلادی را عصر خوارزمی نهادند.

خالد بن عبدالملک مرورودی ، حدود سال 179 شمسی میزیسته در رصدخانه کار میکرده و قوانینی کشف کرده است که در کتابی بنام "زیج " نگاشته شده است.

علی ابن عیسی اسطرلابی ،در حدود سال 208 شمسی میزیسته است. در ریاضی و مثلثات استاد بوده و اولین بار تانژانت را در محاسبات خود بکار برد. کتابی نیز با نام زیج مامونی نگاشته است.

ابو عبداله عیسی ماهانی ، سال 204 تا 262 شمسی. در ماهان کرمان از نوابغ نجوم و هندسه بود از عهده یکی از مسائل ارشمیدس برآمد و خیام نیز آنرا تایید کرده است. برخی محاسبات خسوف و کسوف را هم محاسبه کرده است.

ابوالوفا بوزجانی خراسانی _از آخرین نام تا ایشان ابو جعفر حسین خازنی خراسانی،احمد نهاوندی، احمد بن شاکر (سه برادر که در مکانیک نیز از دانشمندان بی نظیر بودند)،احمد بن محمد کثیر فرغانی؛ ابو حنیفه دینوری؛ابو معشرجعفربن محمدبلخی (نظریه معروف تکوین و پیدایش عالم که در هنگام تقارن کلیه سیارات انجام گرفته است از اوست،ابوعباس فضل حاتم یزدی،ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی (کسی که نامش بر یکی از نقاط ماه جای گرفته است، نیاز به اشاره بیشتر نیست) را بدلیل خلاصه نگاری ، نیاوردیم.

اروپاییان دوره دهم میلادی را بنام ابوالوفا نامگذاری کردند.در سال377شمسی درگذشت.

ابوریحان محمدبن احمد بیرونی ،352 شمسی بدنیا آمده است. فرضیه قوه جاذبه و حرکت وضعی زمین از کارهای اوست. نخستین کسی که ایده تصویر برجسته یا سه بعدی را ارائه کرد و ریشه سوم کعب را به روشی ساده کشف کرده است. در مورد صدف ها ، ارتباط دریاها ،اثرات مهتاب،خواص گیاهیان و آهنربا